O jednom koncertu a melodramech s Marií Vikovou

Edison vynalezl žárovku a Zdeněk Fibich melodram. Tyhle pravdy překvapivě zazněly z úst dirigenta Tomáše Hanáka na jednom z dubnových koncertů vážné hudby. Patřil k cyklu vystoupení Janáčkovy filharmonie Ostrava pro rodiče s dětmi. Koncert byl nazvaný Pohádky nejen na dobrou noc. Pokud se bude reprízovat, maminky, tatínkové, babičky a dědečkové, neváhejte a vydejte se na něj se svými potomky! Budou pravděpodobně v koncertním sále sedět se zavřenými pusami a někdy téměř bez dechu.
V programu byly scénky vodních žínek a Vodníka z  Dvořákovy Rusalky, Fibichův melodram Vodník a Korsakovova Šeherezáda. Skladby propojuje působivé průvodní slovo, které vymysleli a pronášeli herečka Marie Viková (dříve členka souboru Divadla Petra Bezruče) a pan dirigent.
Marie Viková ovšem publikum zcela uchvátila nastudováním textové části Fibichova melodramu. Přednesla Erbenovy verše v dokonalém souznění s hudbou a jejich obsahem. Po vystoupení prozradila: ,,Už jako studentka na gymnáziu jsem byla zaujata spojením hudby a uměleckého přednesu. Později jsem si stále více uvědomovala, jak silně může hudební skladba umocnit účinek slova a naopak.. První melodram jsem nastudovala v době svého působení na Lidové škole umění v Porubě.“ Tehdy ji určitě nenapadlo, že se po letech ocitne na jevišti s Janáčkovou filharmonii Ostrava či jinými hudebními seskupeními jako recitátorka – interpretka melodramu, v němž přednes nahrazuje zpěv.
Její spolupráce s mezinárodně proslavenou JFO začala po roce 2000. ,,Společně jsme uvedli Fibichův Štědrý den zkomponovaný na slova Erbenovy básně nebo melodram Otakara Ostrčila O mrtvém ševci a mladé tanečnici… Ráda vzpomínám i na jeden z ročníků Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkům máj, kdy jsem vystoupila během Večera českého melodramu. Kromě klasických děl na něm zazněly i soudobé skladby.“ Interprety v dramaturgicky jedinečném koncertu tehdy byli také Radovan Lukavský a So?a Javůrková, nynější ředitelka ostravské Janáčkovy konzervatoře a gymnázia.
Herečka připomenula ještě jiná svá vystoupení a až téměř nakonec přiznala, že uměleckým pojetím melodramů inspirovala několik autorů k napsání hudebních skladeb. Konkrétně Jiřího Matyse, Milana Báchorka, Petra Mandela a Irenu Szurmanovou. Jejich nové kompozice pak zazněly na Mezinárodním festivalu komorního melodramu v Praze spolu s jejím přednesem.
Vypadá to, že se Marie Viková interpretace ,,Fibichova vynálezu“ hned tak nevzdá. Už se těší, že ještě letos vystoupí v Lichtenštejnském paláci v Praze, kde má být také v jejím podání provedena skladba Petra Mandela zkomponovaná na texty ze sbírky Zpěvy sladké Francie.

(P. S.:  Marií Vikovou můžete v současnosti vidět i v nové filmové pohádce Peklo s princeznou nebo při poprázdninových reprízách upravené povídky anglického autora G. Chaucera, nazvané Žena z Bath. Vystoupila s ní nejednou v Ostravě, dále  Praze i Zlíně. Na podzim by se měla nejdříve převtělit do hrdinky Chaucerovy povídky v Divadle loutek Ostrava.)

Eva Kotarbová

Foto 1. – František ?ezníček: Marie Viková
Foto 2. – Eva Kotarbovká: Marie Viková jako Žena z Bath

2 komentáře na “O jednom koncertu a melodramech s Marií Vikovou”

  1. Břetislav Olšer

    Milá paní Viková, srdečně zdravím a vzpomínám na naši dávnou spolupráci. Jste pořád báječná, plná elánu a elegance. Moc Vám to sluší. Přeji přívětivé dny. Břetislav Olšer

    http://olser.cz

    http://bretislav-olser.enface.cz

    http://olser.blog.idnes.cz

  2. Saláková Maria

    Chválím!

Napsat komentář




Antispamová kontrola

Zadejte velké x